Voordelen van een eigen laadpaal bij je huis

  • 24 augustus 2022
  • Geschreven door: rene

Zeker als je je elektrische auto op het eigen erf kwijt kunt, is een eigen laadpaal een handig item. Nu de elektrische auto steeds meer op de weg verschijnt, is het aanbod aan dat soort palen sterk vergroot. Er zijn laadpalen en wallboxen om je auto thuis op te laden. Maar welke moet je kiezen? Een artikel over de ins en outs van een moderne toevoeging aan je huis: de laadpaal.

Goedkoper dan publiek laden

Je wilt natuurlijk een laadpaal omdat dat de goedkoopste manier is om je vierwieler van stroom te voorzien. Want als je je auto thuis aan een laadpaal of wallbox aansluit, is het stroomtarief lager dan bij publieke laadpalen. Aanbieders van zulke palen willen natuurlijk een toeslag boven de stroomprijs om te kunnen verdienen. Met een laadpaal thuis hoef je die opslag niet meer te betalen. En kun je zelfs nog meer besparen als je kiest voor een energiecontract met mooie lage dalurenprijzen. Daar komt nog bij dat je op eigen erf altijd een plekje hebt om te laden. In Nederland zijn publieke laadpalen nogal eens vaak bezet. Hoe verhouden de kosten zich in het algemeen?

  • publieke laadpaal: ca. € 0,085 p/km
  • publieke laadpaal snelladen: ca. € 0,124 km
  • thuis laden: ca. 0,076 p/km

Als je nu 15.000 km per jaar rijdt, betaal je bij de publieke ‘pomp’ € 1275 per jaar en bij je lader thuis € 1150 per jaar. Dat scheelt dus € 125 op jaarbasis.

Beveiliging

Staat jouw nieuwe laadpaal wel heel dicht bij de openbare weg? Om stroompiraterij te voorkomen (auto’s die gratis stroom uit jouw laadpaal tanken) kies je voor een laadpaal met beveiliging. Jij hebt dan een elektronische sleutel (laadpas). Daarmee kun je dan ook je bezoek toegang geven tot de laadpaal.

Er werd gesproken van laadpaal en wallbox. Het verschil tussen die twee is miniem. Je tankt beide keren een auto vol stroom. Alleen staat een laadpaal op een paal en hangt een wallbox aan de muur. Je moet een laadpaal zien als een stopcontact die wisselstroom geeft. De accu van een elektrische auto werkt op gelijkstroom. In de auto zit de daadwerkelijke oplader die voor de omwisseling zorgt.

Evenwicht tussen laadvermogen van auto en laadpaal

Als je een laadpaal gaat kopen, dan moet je wel de stekkeraansluiting van je auto in die koop meenemen. De moderne auto heeft heel vaak een Type 2-stekker. Daarmee kan al in de openbare ruimte maar ook thuis worden geladen. Het laden zelf is ook niet altijd gelijk. Sommige auto’s laden vrij langzaam op en sommige laadpalen echt snel. Of andersom. Wil je auto graag snel laden en doet een trage laadpaal niet mee, dan duurt het laden natuurlijk langer. Thuis voorkom je dit door een laadpaal te kiezen die is afgestemd op jouw auto. Omdat auto’s niet het eeuwige leven hebben, kun je zelfs beter voor een iets snellere laadpaal kiezen. Zo ben je voorbereid op een volgende auto.

Wat moet er gebeuren om een laadpaal te installeren?

Een laadpaal is een investering. Je hebt eenmalige kosten. Reken gemiddeld op € 2000. De afstand tussen je meterkast en de plek van de laadpaal beïnvloedt die kosten. Kun je gewoon door de muur een gat boren om de lader op te hangen of heb je de lader nodig op meer dan tien meter van je meterkast? In het laatste geval moet je graven. Maar graven in grond of uithakken van beton? Je hebt vast wel eens gehoord van krachtstroom, 3-fasen stroom. Daarmee laad je je auto nog veel sneller op. Dit is wel afhankelijk van drie factoren:

  • je meterkast laat zien dat je 3-fasen stroom hebt
  • je laadpaal is geschikt voor 3-fasen laden
  • de onboard charger van je auto kan een 3-fasen laadvermogen aan

Hier wordt de tweede kostenpost duidelijk. Het aanpassen van de meterkast. Heb je 1-faseaansluiting in je meterkast? Dan gaat het laden van je auto veel tijd kosten. In cijfers uitgedrukt: elk laaduur betekent 20 kilometer kunnen rijden. Heb je een privé parkeerplek, dan kun je eigenlijk net zo goed vanuit een gewoon stopcontact je auto laden. Sneller laden vergt een 3-fasenaansluiting. Dan betekent een uurtje laden dat je al 60 kilometer kunt rijden. Heb je 3-fasen, dan is een laadpaal al erg interessant. Heb je die niet, dan ben je kosten voor 3-fasen-installering kwijt en vragen netwerkbeheerders ook nog eens zo’n € 275 voor activering.

Nog veel sneller laden?

De 3-fasen aansluiting gaat op 11 kW. Wil je je auto nog sneller vol tanken met stroom? Dan is er nog de mogelijkheid om 22 kW te gebruiken. Hiervoor dient de standaard aansluiting van 3 x 25 ampère (A) verhoogd naar 3 x 32 A of 3 x 35 A. Daarvoor ben je snel € 950 per jaar kwijt aan de netwerkbeheerder. Dus heel snel laden gaat wel duur uitpakken. Dat is eigenlijk alleen zinvol als je echt weinig tijd hebt om te laden. En dan moet je ook nog een elektrische auto hebben die die laadsnelheid aankan.

Wie overweegt om een laadpaal aan te schaffen, moet vooraf het eigen energiecontract er even bijhalen. Want door je auto thuis te laden, ga je wel meer stroom verbruiken. Kijk even of dat goed past bij je energiecontract. Heb je daluren-energie? Dan kun je je auto bijvoorbeeld in de nachtelijke uren gaan laden. Zo blijf je flink beneden de prijzen van publieke laadpalen.

Laden met losse kabel

Ook zonder laadpaal kun je natuurlijk de auto ‘vol tanken’. Dan laad je die op via een normaal stopcontact. De laadtijd is dan wel langer; soms meer dan een halve dag. Dit is dan ook eerder een noodoplossing dan iets dat je elke dag zou moeten willen. Je hebt voor dit stopcontact-laden ook nog een speciale laadkabel nodig met een normale stekker. Sowieso is zo’n kabel wel aan te raden want tijdens onderweg kun je onverhoopt ‘leeg’ komen te staan. Een bijkomend probleem van een losse kabel tussen auto en een van je gewone stopcontacten: de kabel kan over de openbare weg lopen als je geen privé parkeerplek bij je huis hebt; bijvoorbeeld over het trottoir. Dit is bij de meeste gemeenten verboden.

Je ziet wel op je energierekening dat die bijna verdubbelt door thuis de auto op te laden. Als je echter laadt op de daluren van je energiecontract, scheelt dat wel behoorlijk dan wanneer je enkel gebruik maakt van publieke laadpalen. Iedereen heeft een eigen situatie, dus is het handig om een vrijblijvende offerte te laten maken voor installatie en plaatsing van een laadpaal aan je huis.